نکاتی که باید در طراحی جلد کتاب به آن‌ها توجه داشت

نکاتی که باید در طراحی جلد کتاب به آن‌ها توجه داشت

۱. مثل خواننده فکر کنید ، نه مثل نویسنده

نوشته‌ها و تصاویر جلد کتاب باید به راحتی دیده‌شوند و قابل فهم باشند. بخصوص در تصاویر بندانگشتی که برای نمایش کتاب‌های الکترونیکی از آن استفاده می‌شود. شما به عنوان نویسنده باید خودتان را به جای یک خواننده معمولی بگذارید و ببینید می‌توانید تصویر و نوشته را تشخیص دهید یا نه!

جلد روی کتاب به جای اینکه چیزی به خواننده بگویید باید احساسی در او شکل دهد.
پیپر برایرز

۲. جلد کتاب را به عنوان یک قطعه کلیدی از یک معما تصور کنید

نویسنده کتاب God of Burden می‌گوید: "نوشتن کتاب برای من مثل حل کردن یک پازل ۱۰۰۰۰ تکه با چشمان بسته است که آخرین قطعه این پازل یافتن طرحی مناسب برای کتاب است. پس با انتخاب یک طرح مناسب میتوانید مشتریان و مخاطبان را به سمت قفسه فروش کتابتان بکشانید.

 

۳. مخاطب خود را بشناسید

برای اینکه بهترین طراحی برای جلد کتابتان داشته‌باشید، باید درباره مخاطبتان بیشتر بدانید. شناخت مخاطب منجر به آگاهی از سلیقه او می‌‎شود.

 

۴. از طرح‌های کلیشه‌ای استفاده نکنید

برای مثال شاید شما کتابی با موضوعات مالی نوشته‌اید در حالیکه از تجربیات شخصی خود در نوشتن آن استفاده کرده‌اید، پس بهتر است به جای تصاویر کلیشه‌ای مثل عکس دلار و پول از طرحی استفاده کنید که حاوی پیام مهمتری که انتقال تجربه است، باشد.

 

۵. به پیام اصلی کتاب متعهد بمانید

نوشته و طرح کتاب باید با پیام اصلی آن نوشته همسو باشد. حتی اگر طرح جلد جذاب باشد اما پیام اصلی را منتقل نکند، در نهایت به سود شما نخواهد بود.

 

۶. طرح روی جلد باید احساس خاصی در خواننده ایجاد کند.

نویسنده کتاب Nameless طرحی را برای کتاب خود انتخاب کرد که ماهیت تاریک داستان را به بهترین وجه به خواننده منتقل می‌کرد. به این ترتیب توانست خوانندگان علاقه‌مند به رمان‌های مهیج FBI را به خواندن ماجرای این قاتل سریالی هدف قرار دهد.

 

۷. ذهنتان را آزاد بگذارید

تمام اطلاعات مورد نیاز طراحان را در اختیار آن‌ها قرار دهید: مخاطب، ژانر کتاب (ماجراجویی ، عاشقانه ، علمی و غیره) ، دوره ای که کتاب در آن نوشته شده، حتی شرایط روحی  شخصیت ها و لحظات مهم . اما در انتها انتظار نداشته باشید طرحی که به شما پیشنهاد می‌شود دقیقا منطبق با چیزی باشد که در ذهن داشته‌اید. آغدشتان را برای ایده‌ها و طرح‌های دور از ذهن باز کنید.

 

۸. نظرخواهی از کاربران و فالورهایتان در رسانه های اجتماعی

اگر در نهایت نتوانستید طرحی مناسب انتخاب کنید، اجازه دهید دنبال‌کنندگان شما در فیس‌بوک، اینستاگرام یا توییتر به شما در انتخاب طرح جلد کتاب کمک کنند. با گذاشتن یک نظرخواهی می‌توانید تصمیم را بر عهده خوانندگان بگذارید.
با این کار در واقع به دو هدف رسیده اید، اول اینکه طرح مناسب را انتخاب کرده‌اید و دوم اینکه با توجه به اینکه طرفدارن شما همان مخاطبانتان هستند، خواسته آن‌ها را شناسایی کرده‌اید.

 

۹. برای فروش اصرار نکنید

اینکه روی جلد کتاب از جوایز آن و عباراتی مثل پرفروش‌ترین و مشابه آن استفاده کنید، در صورتی خواننده را جذب می‌کند که به آن موضوع علاقه‌مند باشد. پس خواننده در ابتدا می‌خواهد بداند که "ژانر کتاب" چیست. پس اگر می‌خواهید جلب توجه کنید، روی چیزهایی که خواننده میخواد در مورد کتاب بداند مانور دهید.